مقالات

تاریخچه فیروزه کوبی (TURQUOISE)

نام قدیم فیروزه، Turquoise است که مى تواند از نام ترکیه گرفته شده باشد ؛ زیرا ابتدا معتقد بودند این کانى از کشور ترکیه آمده است (فیروزه به احتمال زیاد از کوه على میرزا در پارس، ایران کنونى، یا شبه جزیره سینا در مصر آمده که هر دو از مناطق قدیمى شناخته شده اى هستند که فیروزه از آنجا استخراج مى شده). به احتمال دیگر، این نام از توصیف فرانسوى سنگ جواهر Pierre turquin به معناى سنگ آبى تیره گرفته شده است.

طى هزاران سال، فیروزه آبى تیره جهان در ایران یافت مى شد و اصطلاح فیروزه پارسى مترادف با بهترین فیروزه بود.

این مساله در اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۱۹۹ هنگامى که ذخایر مهم و مرغوب فیروزه را در باختر و جنوب باخترى آمریکا کشف کردند، تغییر کرد. مواد این ذخایر به خوبى و عیار فیروزه پارسى بود و اکنون بیشترین فیروزه، در آمریکا با عیار بالا استخراج مى شود. هر چند امروزه همچنان فیروزه پارسى برابر یک تعریف از کیفیت فیروزه است تا بیان مبدا و سرچشمه آن.

متن کامل مقاله فیروزه کوبی    بازدید از فروشگاه فیروزه کوب

معرفی مینا کاری اصفهان

معرفی مینا کاری اصفهان .مروری بر هنر مینا کاری یادگاری دیرینه برای ایرانیان

مینا کاری هنر درخشان آتش و خاک است، با رنگ های پخته و درخشان که سابقه آن به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد می رسد و ظهور آن بر روی فلز در طول سده ی ششم تا چهارم پیش از میلاد و پس از سال ۵۰۰ پیش از میلاد مشاهده می شود. هنر میناکاری در ایران بیش از نقاط دیگر تجلی داشته  و یکی از نمونه های قدیمی آن  درعهد صفویه توسط شاردن جهانگرد فرانسه  ذکر شده است که قطعه ی مینایی از کارهای اصفهان بوده، مشتمل بر طرحی از پرندگان و حیوانات بر زمینه گل و بته به رنگ آبی کم رنگ و سبز و زرد و قرمز.

مقاله مینا کاری (مینا کاری چیست )

'گالری محصولات مینا

معرفی خاتم کاری اصفهان خاتم چیست؟  INLAID

خاتم پوششی است که از کنارهم قرار گرفتن لایه ایی نازک به ضخا مت حدود یک و نیم میلیمتر قطعات ریز و متساوی الضلاع چوبهای رنگی به همراه قطعات مثلثی شکل فلز برنج و استخوان بدست می آید .

خاتم سازی یکی از هنر های برتر اصفهان محسوب می شود و مبتکر و ابداع کننده آن مشخص نمی باشد اما اساس و شیوه کار آن بسیار شبیه موزاییک کاری است که نه تنها در ایران بلکه در جهان سابقه دیرینه دارد . معرفی صنایع دستی اصفهان مقالات

معرفی کامل خاتم کاری ( مقاله خاتم)

معرفی صنعت مسگری اصفهان (دواتگری)

مسگری یکی از صنایع دستی کهن ایران است. اشیا و ظروف مسی دست ساز از زمانهای دور در موزه‌ها قابل مشاهده هستند. پیشینه مسگری در ایران حداقل به پنج هزار سال پیش می‌رسد و به ظن غالب اولین فلز مکشوفه بدست انسان همین فلز مس بوده و اولین فلزکاران نیز ایرانیان بوده‌اند. از جمله مراکز عمده این هنر شهرهای کاشان، اصفهان، کرمان، زنجان و شیراز می‌باشد.

کلمات مرتبط : معرفی صنعت مسگری اصفهان |قلمزنی |فروش ظروف مسی |قیمت محصولات قلمزنی اصفهان

ادامه ی مقاله مسگری (دواتگری)

معرفی هنر قلمزنی اصفهان

EMBOSS WORKING                                                                                                                                    صنایع دستی اصیل اصفهان

سرزمین پهناور ایران پیوسته خواستگاه خلق هنرهای ناب،اصیل و معنوی در عین حال متناسب با زندگی مردم و آداب و رسوم جوامع و اقوام خود بوده است.  قلمزنی و کاربرد فلزات طبق مستندات تاریخی موجود و مسبوق به بیش از هزار سال قبل از میلاد می باشد.  آثار بجا مانده در هردوره و اعصار گوناگون خود نمایانگر حرکتی متداوم و لاینقطعی است که علاوه بر نمادهای عینی و مادی که در قالب ظروف،جام ها و…قلمزده شده به وجود آمده نماینگر فضای روح بخش و معنوی است که ریشه در باورها و اعتقادات حاکم بر دورۀ خود داشته است و نهایتا موجب بروز پدیده های قدسی و یا هنرهای معنوی و مبدأگرا گردیده است.

ادامه مقاله قلمزنی

ملیله سازی  ( FILIGREE MAKING )

معرفی ملیله کاری اصفهان

ملیله سازی عبارت است از ساخت ظروف و وسایل تزیینی نقره است که از کنار هم قرار گرفتن تعداد بسیارزیادی مفتول نقره در قالب ریز نقش هایی چون اشک، جغه، برگ، پیچک ، ترمه و غنچه به دست می آید.معرفی ملیله کاری اصفهان |فروشگاه اینترنتی ملیله |مراحل ساخت
ملیله سازی یکی از برجسته ترین و در عین حال ظریف ترین صنایع فلزی ایران می باشد که وام دار هنرمندانی است که با ابزارهای بسیارساده با حوصله فراوان به خلق آثاری ارزشمند مبادرت ورزیده اند .

بازدید از فروشگاه

ادامه ی مقاله ملیله کاری مس و نقره اصفهان

فرش دستباف

قدیمترین فرش دستبافت ایرانی در سال ۱۹۴۹ در دومین مرحله کاوشهای باستان شناس روسی، رودنکو در منطقه پازیریک کشف و به نام فرش پازیریک نامیده شد.فرش دستباف اصفهان|تاریخچه|شرایط نگهداری|رهنمای خرید|تشخص اصالت فرش

رودنکو در کتابی که به مناسبت این اکتشافات در سال ۱۹۵۳ در روسیه منتشر کرد، درباره فرش مکشوفه توضیحات مفصلی نگاشت و آن را صراحتا کار ایران و قدیمی ترین فرش ایرانی در دنیا بیان نمود. او نوشت: “بدون اینکه بتوانیم به طور حتم بگوییم این فرش کار کدامیک از سرزمین های ماد-پارت(خراسان قدیم) یا پارس است، تاریخ فرش مذکور و پارچه هایی که در پازیریک کشف شد قرن پنجم و یا اوایل قرن چهارم پیش از میلاد تشخیص داده می شود.

متن کامل مقاله فرش دستباف اصفهان نایین ورزنه

تاریخچه هنر نگارگری

معرفی صنایع دستی اصفهان تاریخچه نگارگری اصفهان :قرن‌ها مینیاتورها (نقاشی‌های کوچک) در ایران از یک روند و چارچوب کلی پیروی می‌کردند و بر اساس قوانین کلی که نقاش‌های هر منطقه در آن رعایت می‌کردند، به مکتب‌های آن منطقه معروف می‌شدند، به طور مثال می‌توان به آثار مکتب هرات، بغداد، شیراز، خراسان، اصفهان، قزوین، بهبهان، تبریز و غیره اشاره کرد.

مقاله نگارگری اصغهان

تاریخچه سفال گری اصفهان

ایرانیان اولین سفالگران تاریخ تاریخچه سفالگری اصفهان 

تاریخچه سفالگری اصفهان :هنرمند سفالگر به تقلید از آفریدگارش گل را برمی گزیند ، تا هنری بیافریند شگفت انگیز ، او با دستانش می آفریند ، حال باید در آن روح بدمد !! او از روح هنرمندانه اش در آن دمید تا هنری بوجود آورد. او با خود شمه ای از عالم ملکوت را با روح هنرمندانه‌اش بزمین آورد تا در قالب هنرمند به بازآفرینی بنشیند. اولین بار شاید انسان با الهام از گل های خشک شده در کنار آتش حین پخت غذا اندیشه سفالگری به ذهنش آمد .

ادامه ی مقاله سفالگری اصفهان


لیست رشته های صنایع دستی  به ثبت رسیده                               

  ©برگرفته از اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان

(فروردین ۱۳۹۷)           

رشته هنری     تاریخ ثبت       تهیه کننده پرونده     شماره ثبت     گستره موضوع

         
مخمل بافی ۱۹/۱۲/۱۳۸۸ اصفهان ۱ ملی
زری بافی ۱۹/۱۲/۱۳۸۸ اصفهان ۲ ملی
شعربافی کاشان ۱۹/۱۲/۱۳۸۸ اصفهان ۹ استانی کاشان
مهارتهای بافت فرش کاشان ۳۱/۵/۱۳۸۸ اصفهان ۳۶ استانی اصفهان
فن کاشی سازی زرین فام ۱۹/۱۲/۱۳۸۸ اصفهان ۴۵ استانی اصفهان
خط و نقش ناخنی ۱۹/۱۲/۱۳۸۸ اصفهان ۵۴ منطقه ای تهران اصفهان
قالی بافی نایین ۱۹/۱۲/۱۳۸۸ اصفهان ۶۰ استانی اصفهان
نقاشی قلمکار اصفهان ۱۹/۱۲/۱۳۸۸ اصفهان ۶۵ استانی اصفهان
گلابتون سازی ۱۹/۱۲/۱۳۸۸ اصفهان ۶۷ استانی اصفهان
قلمزنی ۱۹/۱۲/۱۳۸۸ اصفهان ۸۴ منطقه ای شیراز اصفهان کرمانشاه
زیلوبافی کاشان ۰۵/۰۳/۱۳۸۹ اصفهان ۱۱۶ استانی اصفهان
فیروزه کوبی ۱۹/۱۱/۱۳۸۹ اصفهان ۱۷۱ استانی اصفهان
پاپیه ماشه ۱۹/۱۱/۱۳۸۹ نطنز ۱۷۶ استانی اصفهان
خراطی سنتی نطنز ۲۰/۰۶/۱۳۹۱ نطنز ۴۸۲ استانی اصفهان
مهارت ساخت سفال نطنز ۲۰/۰۶/۱۳۹۱ اصفهان ۴۸۳ استانی اصفهان
گره چینی چوب ۲۰/۰۶/۱۳۹۱ اصفهان ۴۸۴ استانی اصفهان
قفل سازی نجف آباد ۲۰/۰۶/۱۳۹۱ اصفهان ۴۸۵ استانی اصفهان
عبابافی ۲۰/۰۶/۱۳۹۱ اصفهان ۴۸۶ استانی اصفهان
مینای نقاشی ۲۰/۰۶/۱۳۹۱ اصفهان ۴۸۷ استانی اصفهان
سفره بافی ورزنه ۰۴/۱۱/۱۳۹۱ اصفهان ۷۶۱ استانی اصفهان
رنکرزی سنتی(صباغی) ۰۴/۱۱/۱۳۹۱ اصفهان ۷۶۳ استانی اصفهان
کاشی سازی هفت رنگ ۰۴/۱۱/۱۳۹۱ اصفهان ۷۶۵ استانی اصفهان
قواره بری ۰۴/۱۱/۱۳۹۱ اصفهان ۷۶۶ استانی اصفهان
قلمکار(چاپ مهری) ۰۴/۱۱/۱۳۹۱ اصفهان ۷۷۰ استانی اصفهان
فرش ویست ۰۴/۱۱/۱۳۹۱ اصفهان ۷۶۹ استانی اصفهان
منبت گلپایگان ۰۴/۱۱/۱۳۹۱ اصفهان ۷۶۴ استانی اصفهان
کلاه نمدی(کلاه مالی) ۰۴/۱۱/۱۳۹۱ اصفهان ۷۶۲ استانی اصفهان
گیوه بافی نشلج ۰۴/۱۱/۱۳۹۱ پژوهشگاه ۷۷۲ استانی اصفهان
مسگری کاشان ۰۴/۱۱/۱۳۹۱ پژوهشگاه ۷۷۱ استانی اصفهان
سوخت روی چرم ۹۱ اصفهان   استانی اصفهان
مهارت دوخت پوشاک سنتی ۲۸/۸/۱۳۹۰   ۳۴۴ استانی اصفهان